Sunday, January 13, 2013

Perlukah seseorang menjadi genius untuk melakukan matematik?

The article below is a Malay translation of the article "Does one have to be a genius to do maths?" by Terence Tao in his blog. The original article is available at http://terrytao.wordpress.com/career-advice/does-one-have-to-be-a-genius-to-do-maths/.

Perlukah seseorang menjadi genius untuk melakukan matematik?

Artikel di bawah merupakan penterjemahan artikel “Does one have to be a genius to do maths?” yang ditulis oleh pakar matematik Terence Tao di laman web berikut: http://terrytao.wordpress.com/career-advice/does-one-have-to-be-a-genius-to-do-maths/. Banyak perkataan merupakan ‘link’ kepada artikel lain, tetapi tidak dimasukkan ke dalam penterjemahan ini kerana kekurangan masa. Terima kasih kepada Google Translate yang amat membantu usaha ini.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Perlukah seseorang menjadi genius untuk melakukan matematik?

Jawapannya adalah TIDAK yang tegas. Dalam usaha untuk membuat sumbangan yang baik dan berguna dalam bidang matematik, seseorang perlu bekerja keras, belajar bidang matematik diri dengan baik, belajar bidang matematik lain, bertanya soalan, bercakap dengan ahli matematik lain, dan berfikir tentang "gambar besar". Dan ya, jumlah munasabah kebijaksanaan, kesabaran, dan kematangan juga diperlukan. Namun demikian, seseorang tidak memerlukan beberapa jenis keajaiban "gen genius" yang secara spontan menjana pandangan mendalam, penyelesaian yang tidak dijangka kepada masalah, kebolehan ajaib yang lain.

Imej popular genius yang bersendirian (dan mungkin sedikit gila) - yang mengabaikan sastera dan kebijaksanaan konvensional lain dan berjaya menggunakn beberapa inspirasi tidak dapat difahami (mungkin dipertingkatkan dengan jumlah penderitaan yang liberal) untuk tampil dengan penyelesaian asal yang menakjubkan kepada sesuatu masalah yang membingungkan semua pakar lain - imej yang menarik dan romantis, tetapi juga satu yang sangat tidak tepat, sekurang-kurangnya dalam dunia matematik moden. Memanglah kami ada hasil dan pandangan yang hebat, mendalam dan luar biasa dalam bidang ini, tetapi mereka adalah hasil kerja dan kemajuan selama bertahun-tahun, berdekad-dekad atau berabad-abad yang berterusan oleh ramai ahli matematik yang baik dan hebat: kemajuan dari satu peringkat pemahaman kepada peringkat seterusnya boleh menjadi sangat tidak remeh, dan kadang-kala agak tidak dijangka, tetapi masih membina di atas asas kerja terdahulu dan bukannya bermula sekali lagi. (Ini adalah contoh bagi kerja pada teorem terakhir Fermat Wiles ', atau kerja Perelman pada konjektur Poincaré.)

Sebenarnya, saya mendapati realiti penyelidikan matematik pada masa kini - di mana kemajuan diperolehi secara semulajadi dan secara kumulatif sebagai akibat kerja keras, yang diarahkan oleh gerak hati, sastera, dan sedikit nasib - jauh lebih memuaskan daripada imej romantis yang saya ada semasa saya masih pelajar: imej bahawa kemajuan matematik disebabkan inspirasi mistik beberapa baka jarang "genius". "Kultus genius" ini sebenarnya menyebabkan beberapa masalah, kerana tiada sesiapa yang dapat memperoleh inspirasi ini (yang sangat jarang) pada tahap dan dengan kebetulan yang konsisten.

(Jika seseorang kata bahawa dia berbuat demikian, saya menasihati anda untuk menjadi sangat skeptikal terhadap tuntutannya.) Tekanan untuk cuba berkelakuan dalam cara mustahil ini boleh menyebabkan beberapa orang untuk menjadi terlalu taksub dengan "masalah besar" atau "teori besar", orang lain kehilangan keraguan yang sihat dalam kerja atau teknik diri mereka, dan yang lain menjadi terlalu kecewa untuk terus bekerja dalam matematik. Selain itu, mengaitkan kejayaan dengan bakat semula jadi (yang berada di luar kawalan seseorang) dan bukannya dengan usaha, perancangan, dan pendidikan (yang berada dalam kawalan seseorang) boleh membawa kepada beberapa masalah lain juga.


Sudah tentu, walaupun seseorang menolak tanggapan genius, ia masih kes bahawa pada bila-bila masa, sesetengah ahli matematik lebih cepat, berpengalaman, berpengetahuan, cekap, berhati-hati, atau kreatif daripada yang lain. Namun demikian, ini tidak bermakna bahawa hanya ahli matematik yang "terbaik" harus melakukan matematik, kita tak boleh mencampuradukkan kelebihan mutlak dengan kelebihan komparatif. Terdapat banyak bidang penyelidikan dan masalah matemarik yang menarik - jauh lebih daripada yang boleh dibincangkan secara terperinci oleh ahli metematik "terbaik", dan kadang-kadang set alat atau idea yang anda ada akan mendapti sesuatu yang ahli matematik yang baik telah abaikan, terutamanya memandangkan bahawa ahli matematik yang terhebat masih mempunyai kelemahan dalam beberapa aspek penyelidikan matematik.  
Selagi anda mempunyai pendidikan, minat, dan bakat yang munasabah, akan ada bahagian matematik di mana anda boleh membuat sumbangan yang kukuh dan berguna. Ia mungkin bukan bahagian yang paling glamor matematik, tetapi sebenarnya ini cenderung untuk menjadi satu perkara yang sihat; dalam banyak kes biasa maklumat terperinci subjek yang bosan menjadi jauh lebih penting daripada apa-apa aplikasi mewah. Selain itu, seseorang perlu mendapat pengalaman awal dalam bahagian bidang matematik yang tidak glamor sebelum seseorang benar-benar mempunyai apa-apa peluang untuk menangani itu masalah terkenal di bidang tersebut; lihatlah penerbitan awal ahli matematik hebat masa kini untuk memahami maksud saya.

Dalam beberapa kes, bakat mentah yang banyak mungkin menjadi berbahaya bagi kemajuan matematik jangka panjang seseorang; jika penyelesaian kepada masalah datang terlalu mudah, misalnya, seseorang mungkin tidak akan meletakkan begitu banyak tenaga bekerja keras, meminta soalan bodoh atau meningkatkan lingkungan ilmu, seterusnya menyebabkan kemahirang seseorang terbantut. Selain itu, jika seseorang itu biasa kepada kejayaan mudah, seseorang itu mungkin tidak akan mempunyai kesabaran yang diperlukan untuk berurusan dengan masalah yang benar-benar sukar. Memanglah bakat penting, tetapi cara seseorang membangun dan memupuk bakatnya jauh lebih penting.

Ingatlah bahawa matematik profesional bukan sukan (dalam kontras tajam dengan pertandingan matematik). Objektif dalam matematik bukannya untuk mendapatkan kedudukan tertinggi, markah tertinggi atau bilangan tertinggi hadiah dan anugerah, sebaliknya, ia adalah untuk meningkatkan pemahaman matematik (kedua-duanya untuk diri sendiri, dan untuk rakan-rakan dan pelajar anda), dan untuk menyumbang kepada pembangunan dan aplikasi. Untuk tugas-tugas ini, matematik memerlukan semua orang baik yang ia boleh dapat.

Lihat juga artikel "Bagaimana untuk menjadi genius", oleh David Dobbs, New Scientist, 15 September 2006. [Terima kasih kepada Samir Chomsky untuk pautan ini.]

No comments:

Post a Comment